12.07.07 - Vitamine C vermindert kans op CRPS
Als vrouwen die hun pols hebben gebroken dagelijks 500 miligram vitamine C slikken, neemt de kans dat zij crps / posttraumatische dystrofie ontwikkelen met 75% af. Dit is de conclusie van een onderzoek van orthopedisch chirurg Paul Zollinger van het Rivierenland ziekenhuis in Tiel. De resultaten zijn gepubliceerd in het Journal of Bone and Joint Surgery. Dit onderzoek is uitgevoerd in ziekenhuizen in Beverwijk, Den Haag en Delft.
Het interessante van het onderzoek is dat er nog altijd weinig bekend is over de effectiviteit van preventieve maatregelen. Deze resultaten vormen een bevestiging van eerder door Zollinger uitgevoerd onderzoek, wat destijds al werd vermeld in de richtlijnen CRPS. Deze richtlijnen kunt u bekijken op de website van het Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO.
Het volledige artikel is beschikbaar via de website van JBJS.

